SÜRGÜN PROJE’Sİ

25 Nisan 2025500

MEB’in yap-boz işleri, Ali yazar Veli bozar oyunları kaldığı yerden hız kesmeden devam ediyor.Reform ve yeniliklerden daha ziyade,her gelenin kendine özgü,yeni şekiller vermeye çalıştığı eğitim-öğretim müfredatı SOS veriyor.Yanlış atama takvimi ve stratejileri yüzünden son birkaç yılda okullarda norm kadro fazlalığı gibi çığ gibi büyüyen bir mesele ile karşı karşıya kaldık.Bilhassa ,yakın zamanda gerçekleşen K.Maraş depreminin sonucu olarak bölgemize zaruri olarak atanan öğretmenlerden oluşan göçe bağlı olarak okullardaki kadrolar şişince, il içi ve il dışı atamada kontenjan alternatifsizliği yaşandı.Hoş,okullardaki kadro şişkinliğinin ek derse asgari olarak yansıması,tasarruf tedbirleri uygulayacak yer arayan MEB’in de işine yaradı diyebiliriz ama ”depo öğretmen ”diye adlandırılan yeni bir öğretmen grubu oluştu.
Öte yandan,her eğitim-öğretim yılı başında proje okullarında çalışan öğretmenler ile alakalı ‘Ha gidiyor,ha gidecek ” şeklinde çıkan asparagas iddialar sonunda gerçek oldu.Yüzlerce öğretmenin daha eğitim-öğretim yılı tamamlanmadan görev yerleri değiştirildi.Atama takviminin zamansızlığını bir kenara bırakalım,ne somut,ölçülebilir ne de nesnel kriterlere dayandırılmadan tamamen siyasi ve idari takdirle öğretmen atamaları yapıldı.Elbette proje okullarında çalışan öğretmenlerin bir çalışma periyodu sınırı olmalı fakat herhangi bir kriter ilanı yapmadan,kıdem,hizmet puanı ya da mesleki yeterlilik gibi objektif göstergelere bakmadan ,istediği öğretmeni ya da yöneticiyi proje kurumuna atamak ciddi bir kıyım oldu.Eğitimdeki adalet ve hakkaniyet duygusunu kökten zedeleyen,emek,birikim ve mesleki saygınlığı alt eden bu sürgünden bir an önce dönülmesi gerekiyor.
Nihayetinde yazılı sınavlar,mülakat ve mesleki yeterlilik gibi kriterleri görmezden gelip,denetime kapalı uygulamalar,sendika ve torpil vasıtasıyla sağlanan ayrıcalıklar,proje okullarında açık, siyasi bir kadrolaşmaya yol açtı.Ama işin en trajik tarafı; kıyımın yaşandığı Anadolu ve fen lisesi ağırlıklı okullara neden proje okullar denildiği, bu okulların neyin projesini yaptıkları ya da neye proje oldukları pek sorgulanmıyor.